
Szervezet
Zalabéri Általános Iskola Diákönkormányzata (ZaDök)
A ZaDök Szervezeti és működési szabályzata
A ZaDök célja:
1. az aktív társadalmi lét tanulása
2. a diákjogok védelme
3. a diákok érdekeinek képviselete
4. a szervezett véleménynyilvánítás biztosítása
5. a hagyományok őrzése és újak teremtése
6. a tartalmas, színes diákélet feltételeinek megteremtése
7. a diákság kulturális programokon való részvételének támogatása, ezirányú kezdeményezéseik segítése
8. az iskolán belüli jogérvényesítés illetve kötelességteljesítés megismertetése, gyakoroltatása
9. lehetőség felkínálása és biztosítása a közéleti tevékenység elsajátítására, gyakorlására
Diákönkormányzat feladata:
1. A diákönkormányzat feladata, hogy tagjainak érdekeit képviselje, az érintett tanulók érdekében járjon el, az iskola diákságát legteljesebb mértékben tájékoztassa, valamint segítse a diákok és a tanárok közötti lehető legjobb kapcsolat kiépítését.
2. A diákönkormányzat tevékenysége a tanulókat érintő valamennyi kérdésre kiterjed.
3. A diákönkormányzat a tanulói érdekképviseleten túl részt vesz az iskolai élet alábbi területeinek segítésében, szervezésében is:
- tanulmányi munka (versenyek, vetélkedők, pályázatok stb.)
- sport- és szabadidős programok szervezése
- kulturális programok szervezése
4. A diákönkormányzat kötelessége a hozzá intézett kérdések megválaszolása (szükség esetén a megfelelő szervhez, testülethez való továbbítása), és a tanulói érdekek legjobb képviselete.
Alapelvek:
A DÖK az iskola diákságának álláspontját képviseli.
A sikeres működés alapja a közös vélemények, szándékok párbeszéden alapuló egyeztetése.
A DÖK lehetőséget ad ahhoz, hogy a diákok megismerhessék jogaikat, lehetőségeiket, magukat a megfelelő fórumon képviseljék. A szervezet tagja lehet az iskola minden diákja. A szervezet tagjainak joga: képviselőket delegálni a szervezet testületeibe, javaslatot tenni a tisztségviselők személyére, részt venni a közös munkában.
A DÖK mindenkor maga állapítja meg a Szervezeti és Működési Szabályzatát.
A szervezetet a DÖK mindenkori elnöke (továbbiakban elnök), akadályoztatása esetén a DÖK megbízott elnökhelyettese képviseli.
Senkit sem érhet hátrány azért, mert a DÖK munkájában részt vesz.
A DÖK a nevelőtestület meghallgatásával maga dönt működéséről.
Gyakorolja a diákok kollektív jogait.
A tevékenységi köreit vezeti, a hagyományokat ápolja és újakat teremt, a működéshez szükséges feltételeket biztosítja. Tevékenységével támogatja az iskola vezetésének mindazon törekvéseit, amelyek a színes diákéletet szolgálják. Együttműködést vállalhat mindazon szervezetekkel, amelyek célkitűzéseivel egyetért.
A DÖK információs csatornáin keresztül folyamatosan tájékoztatja a diákokat a DÖK szervezetével kapcsolatos kérdésekről, pályázatokról, eseményekről. Törekszik megteremteni működésének gazdasági hátterét az iskola anyagi támogatása mellett.
A diákok és tanárok számára színvonalas rendezvényeket szervez, ezzel hozzájárulva a kulturális szórakozási lehetőségek bővítéséhez.
Véleményt nyilvánít a diákokat érintő kérdésekben.
Javaslatot tesz az iskolát érintő kérdésekben.
Érdemi választ ad a hozzá intézett kérdésekben.
Működteti az ötletládát.
Tájékoztatja a diákokat az őket érintő rendezvényekről, eseménynaptárt vezet.
A DÖK szervezeti felépítése
I. A DÖK-nek tagja az iskola valamennyi diákja
II. A diákönkormányzati tagság megszűnik, ha a tanuló és az iskola közötti jogviszony megszűnik
A DÖK alapegysége:
Az iskola osztályközösségei alkotják
- az osztályok 2 fővel képviseltetik magukat a diákönkormányzat általános gyűlésein.
- a választás egyszerű szótöbbséggel történik
- a megválasztott képviselők feladata, hogy tájékoztassák az osztályukat a DÖK tevékenységéről, az aktuális feladatokról, képviseljék osztályuk érdekeit, véleményét.
A diákönkormányzat tisztségviselői:
A DÖK elnöke:
- Összehangolja és irányítja az DÖK munkáját helyettese segítségével.
- Összehívja és előkészíti az üléseket, kihirdeti a napirendet.
- Vezeti az DÖK gyűléseit, gondoskodik róla, hogy feljegyzés készüljön az ülésről.
- Képviseli az iskola diákságát a különböző fórumokon, iskolán kívül és belül.
A DÖK elnökhelyettese:
- Folyamatosan együtt dolgozik az elnökkel, segíti annak munkáját.
- Szükség esetén helyettesíti az elnököt teljes jogkörrel
Jegyző: A ZaDök gyűlésein jegyzőkönyvet készít, e-mailen továbbítja az információkat az érintett tanároknak, osztályfőnököknek.
"Környezettudatos magatartás" csoport vezetője:
- A tisztasági verseny felelőse
- Ellenőrzi (képviselő társaival és egy tanárral) az osztályokat, az osztályok számára kijelölt területek tisztaságát
- Környezettudatos programok szervezése
Szabadidőfelelős:
- Információkat gyűjt, felmérést végeztet az osztályok szabadidős tevékenységekre vonatkozó igényeiről, ötleteket gyűjt.
- Tájékozódik az iskolán kívül szerveződő lehetőségekről, majd minderről tájékoztatja a diákönkormányzatot.
Sportfelelős:
- Kapcsolatot tart a testnevelő tanárokkal.
- Információkat gyűjt, felmérést készíttet az osztályok igényeiről.
- Ötletekkel, javaslatokkal áll elő, tájékozódik az iskolán kívül szerveződő lehetőségekről.
- Irányítja a DÖK által szervezett sportprogramokat, mozgósít a rendezvényekre.
PR felelős:
- Híreket, információkat közöl a ZaDök Facebook oldalán.
- Tájékoztatja az iskola tanuló ifjúságát az DÖK tevékenységéről és az aktuális eseményekről.
- Közvetlenül tájékoztatja az osztályfőnököket az osztályra vonatkozó feladatokról és azok végrehajtásáról.
- Reklámkampányok során népszerűsíti a diákönkormányzati munkát, felelős a DÖK faliújságért.
- Kapcsolatokat szervez és tart fenn iskolán kívüli szervezetekkel, intézményekkel.
Mediafelelős:
- Fényképeket, videókat készít a programokról, gondoskodik a publikálásról.
Tevékenységeket tervező táblázat:
Cél |
|
Sikerkritérium |
|
Feladatok |
|
Eszközök (tárgyi, anyagi) |
|
Felelősök Résztvevők |
|
Határidők |
|
Ellenőrzés és értékelés
|
|
Visszacsatolás |
|
Értélelési szempontok
Pedagógus számára
- A csoport verbális kommunikációja a feladatvégzés közben
- A diákok figyelme feladatvégzés közben
- A diákok csoporton belüli aktivitása
- A diákok mások előtti szereplésének vállalása
- Etikus viselkedés
Diákok számára
- Egyén és csapat munkája
- Sikerült-e megvalósítani a célt?
- Egyén helye a csoportban
- Felmerült kérdések, konfliktusok kezelése
- A külvilág reakciói a csoport munkájára, vélemények összegyűjtése