
Művészeti projektek
A művészeti projekt általános célja
A projekt célja, hogy a művészet iránt érdeklődő gyermek szabadságát kibontakoztassuk az alkotó pedagógiai közegben. Mintákat adjunk a gyerekek számára a művészet-, a projekt-, a dráma- és az integrációs pedagógia eszközeivel a szabálykövetéstől az eredeti alkotásig. A tanulókban tudatosodjon az esztétikai értékvilágok (egyetemes, partikuláris, magán) különbözősége. Folytassanak műélvező és művészi alkotást létrehozó tevékenységet. Kritikusan szemléljék a társadalom normatív jellegét és a saját képességeik korlátait. A tanulók fogadják a nembeli művészi értékek befogadásának segítését, vállaljanak konfliktust a nembeli értékek mentén a közvetlen környezetének esztétikájáért, a benne megjelenő művészi alkotások őrzésért és az emberi teljesítmény tiszteletéért.
A projekt módszerének lényege a közvetített értékek, az értékek tanulása és az értéktanulás segítésén keresztül:
- érték (egyetemes, partikuláris, magán)
- szép – csúnya értékduál
- közösségi jelleg, szocializáció, individuális
- képesség, kulcskompetencia
- művészetek (szabálykövetéstől az eredetiségig)
- festészet
- ének – zene
- néptánc
- irodalom, költészet
- színjáték, dráma
- az érték tanulása, az alkotó diák tevékenysége
- az értékduál mentén műélvező és művészi alkotást létrehozó tevékenységeket folytat
- a társadalom normatív jellegét, korlátait megéli az egyén képességeinek kibontakozásával (szabadságának megélésével és lehetőségeinek tudatosodásával)
- művészeti tevékenységeket folytat (fest, énekel – zenél, népi táncol, verset szaval, prózát mond, színjátékot ad elő, drámafoglalkozáson vesz részt).
- az érték tanulásának segítése, a pedagógus ízlésformáló tevékenysége
- az értékduál mentén a diákok műélvező és művészi alkotást létrehozó tevékenységeit segíti
- a társadalom normatívái mentén a pedagógus segíti a diákot megélni a társadalmi korlátokat, és az egyén képességeinek fejlesztésével segíti a megismerési, a kommunikációs, a művészeti nevelés, alkotás kulcskompetenciák kibontakozását
- a pedagógus segíti a diák művészeti tevékenységét: környezet és vizuális kultúra, ének-zene, tárgyformálás - konstruálás, néptánc, színjáték, drámaórák biztosításával.
- alkotás bemutatása, megmérettetése (iskolai, kistérségi, megyei, országos, nemzetközi szintű) alkotói napokkal, galériával, kiállítással, művészeti bemutatóval